Joke aan het woord:
In 1985 studeerde ik af als chemicus aan de VU in Amsterdam. Daarna ben ik bij Philips in Eindhoven gaan werken.
Eerst ontwikkelde ik daar nieuwe weerstanden, later werkte ik in de proeffabriek van integrated circuits.
In 1990 sloeg de recessie bij Philips toe en sloot onze fabriek. In het outplacement traject dat daar op volgde heb ik veel geleerd.
Het was de eerste keer dat ik eens goed nadacht over mijn loopbaan en ik realiseerde me dat er veel mogelijkheden waren.
Het werk van mijn loopbaanbegeleider leek me geweldig: mensen laten nadenken over welk werk ze het leukste vinden en
meedenken over hoe ze dat kunnen realiseren. Op lange termijn, als vijftigplus plan, wilde ik loopbaancoach worden.
Op de middellange termijn wilde ik iets met ISO 9001, een norm voor kwaliteitsmanagement.
Op korte termijn wilde ik weer bij Philips werken en ging ik aan de slag als onderzoeker bij flat panel displays, de platte schermen.
In 1993 werd ik auditor bij Lloyd's Register. Ik toetste organisaties tegen ISO 9001 en VCA (een checklist voor veiligheid).
Prachtig werk, het was iedere dag excursie. Ik leerde veel over soorten functies, over leiding geven, over de economie van Nederland.
Als coach heb ik veel plezier van deze achtergrond, ik heb ruim 300 organisaties getoetst en weet dus wat er speelt.
In de avonduren studeerde ik psychologie, want als je coach wilt worden werk je met mensen. Dan is scheikunde niet de handigste achtergrond.
In 2002 had ik het helemaal gehad met de files, toen heb ik ontslag genomen bij Lloyd's Register en Tacoma Coaching opgericht.
Het was een spannende beslissing, maar ik heb er nooit spijt van gehad.
In 2007 studeerde ik af als psycholoog. Sinds die tijd ben ik naast loopbaancoach ook life coach.
Ik begeleid mensen met persoonlijke problemen zoals burn-out en (uitgestelde) rouw.
Ik miste het studeren, daarom ben ik nu promotie-onderzoek aan het doen op het gebied van leiderschap.
Ik weet dus wat de laatste stand van de wetenschap is op dit gebied.
De leidinggevenden die ik coach stellen dat zeer op prijs, ik weet van de hoed en de rand, zowel op praktisch als theoretisch gebied.
Zo kunnen ze hun persoonlijk leiderschap verbeteren.
Coachen is geweldig om te doen. Mensen openen zich voor je, zodat je een spiegel voor hen kunt zijn.
Luisteren is belangrijk, mijn klanten voelen zich gehoord. Dat uit zich in een hoge klanttevredenheid, het gemiddelde cijfer is boven de acht.
Ik hoop dit werk nog lang te mogen doen.
Joke Tacoma